Tuesday, July 29, 2008

KITA HIDUP KERANA ADA CABARAN

Sudah dua hari hamba menyepi diri daripada blok kesayangan hamba ini. Kerja tak banyak tapi ramai klien. Klien keutamaan hamba. Dekat exam makin ramai. Apatah lagi percubaan PMR dah tak berapa hari lagi. Masing-masing mahu lepaskan stress di samping post mortem strategi. Anak-anak yang mempunyai matlamat dan keinginan yang tinggi memang senang dibentuk. Nak jadi bapa memang senang tetapi nak berfungsi sebagai bapa tak sesenang yang disangkakan. Pelbagai cabaran dan dugaan.
Surah At-Tahrim; ayat 6 bermaksud:
"Wahai orang-orang Yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan Segala Yang diperintahkan."
Namun janganlah kita berputus asa. Memang amat tinggi letaknya kebahagiaan. Namun kita harus menuju ke sana. Ada orang yang berputus asa berjalan ke arahnya lantaran disangkanya jalan ke sana amat sukar. Padahal mudah, kerana ia dimulai daripada dirinya sendiri.
Nilai hidup harus diukur dengan garis yang lebih mulia, iaitu kerja dan bukannya usia. ~Richard Brinsley Sheridan

No comments: