Sunday, July 13, 2008

HARGA DIRI

Nathaniel Branden
Antara semua pertimbangan yang kita buat dalam kehidupan, tiada yang sepenting pertimbangan yang kita buat ke atas diri sendiri.

Dorothy C Briggs
Harga diri ialah faktor utama yang menentukan kejayaan atau kegagalan setiap orang sebagai seorang insan.

Erric Berne
Kita dilahirkan sebagai JAGUH tetapi proses pemeradaban menjadikan kita katak puru.

Don E.. Hamachek
Orang yang mempunyai harga diri positif cenderung untuk lebih bahagia, lebih sihat dan lebih produktif daripada orang yang rendah harga diri.

Carl Rogers
Jika saya mengenal pasti punca utama kesukaran bagi orang-orang yang saya kenali, dalam majoriti kes, mereka benci akan diri mereka serta menganggap diri mereka sebagai tidak bernilai dan tidak disayangi.

Self-Esteem
Self-esteem is the value we place on ourselve. It is our assessement of our worth as human being, based on our approval of ourselves and our behavior.
We could also describe it as the regard in which we hold ourselves., or our feeling about ourselves based on who and what we believe we are.

HARGA DIRI
# Ketrampilan Diri
– Keyakinan diri
– Kepercayaan bahawa anda berupaya menghadapi cabaran-cabaran utama kehidupan
# Nilai Diri.
– Hormat diri
– Layak untuk hidup dan mencapai kebahagian.

1 comment:

nurkasih said...

assalamualaikum. saya begitu tertarik dengan ruang bicara berkaitan dengan harga diri. memang diakui bahawa harga diri atau tanggapan seseorang individu itu kepada diri sendiri menentukan kejayaan pada dirinya. Jika ianya menganggap diri positif maka ia akan mendorong seseorang untuk berusaha kearah yang lebih cemerlang dan sebaliknya. memang susah untuk membentuk pemikiran yang positif untuk meningkatkan harga diri jika setiap kali kita memunasabah diri hanya melihat kepada kelemahan diri sahaja. Jika ini berlaku ianya akan menurunkan self concept individu itu. Oleh itu, lihatlah..carilah...serlahlah...manfaatlah..kelebihan yang telah Allah anugerahkan kepada diri kita. jangan membandingkan2 diri kita dengan orang lain. Carilah kelebihan diri sendiri yang tidak dianugerahkan kepada orang lain kerana setiap individu ada kelebihan yang sendiri. Wassalam. Wallahualam