Wednesday, July 30, 2008

KEM BESTARI SPM

Kem Bestari PMR dah selesai. Kini Kem Bestari SPM akan muncul pula. Memang penat jadi Guru Kaunseling. Macam-macam kem ada. Itupun masih ada yang tak 'senang' dengan Guru Kaunseling. Puncanya kerana tak mengajar. Pengetua pun kena 'mengajar'. Nak buat macam mana. Pekeliling 3/96 mengatakan Guru Kaunseling sepenuh masa tidak mengajar. Kalau cikgu juga tak nak mengajar, mintalah jadi Guru Kaunseling. Senangkan. Guru Kaunseling banyak keluar, hadir macam-macam kursus, kem, inhouse tranning. Habistu kalau tak nak bagi Guru Kaunseling keluar, buat aje kursus di sekolah. Hantar je JU (bukan Guru Kaunseling) ke semua sekolah. Apa susah. Guru Kaunseling tak perlu keluar duit untuk menanggung minyak kereta, makan dan badan pun tak penat. Klim entah bila dapat. Itupun jika dibayar. Kalau tak bayar, sengsaralah sendiri.
Begitulah dengan Kem Bestari ini. Tapi demi anak bangsa, Guru Kaunseling sanggup berkorban segala-galanya. Selagi dia bergelar Guru Kaunseling dan sebagai pekerja bawahan, maka selagi itulah kena akur apa jua arahan pihak atasan termasuk KPM, JPN, PPD dan sekolah sebagaimana yang termaktub dalam Senarai Tugas GKSM bilangan ke 24 dan 25 (Rujuk 25 Senarai Tugas GKSM).
Pada 07 - 09 Ogos ini, akan berkampunglah anak-anak hamba di Kem Putra, Peringat. Kalau semua dapat hadir 129 orang kesemuanya. Semua penceramah iaitu Guru Pakar telah dijemput dan menyatakan kesanggupannya walaupun hari Sabtu bersekolah. Hari Sabtu terdekat (02 Ogos) ada 'Kursus Motivasi Kepada Guru' - kursus perkembangan staf.
Pada 03 dan 04 Ogos ada sesi taklimat Penggunaan Modul Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Menengah KPM yang akan dilangsungkan di PPD Kota Bharu untuk seorang wakil setiap sekolah seluruh negeri Kelantan. Keluar lagi. Habis tu ... nak surat tunjuk sebab ... ??? Inilah dilema Guru Kaunseling setiap tahun.

No comments: